علیاکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری خود که صبح امروز شنبه ۹ مهرماه در محل این سازمان برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیرامون آلودگیهای دریایی مکرر به ویژه از سوی نفتکشها در سواحل جنوبی و بالاخص استان بوشهر و اینکه آیا این سازمان قصد برخورد با متخلفین در این خصوص را دارد؟، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی یک عضو سازمان مارپل (کنوانسیون بینالمللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتیها) است که کلیه استانداردها و الزامات در این رابطه را تعریف میکند.
وی افزود: در رابطه با پیگیری آلودگی حاصل از عملیات کشتیها که ۶ ضمیمه هم دارد و از آلودگی نفتی تا آلودگی هوایی را از زمان ساخت تا زمان بهرهبرداری کشتی دربرمیگیرد، خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی چه در خصوص کشتیها و شناورهای تحت مدیریت خودش و چه شناورهای عبوری، اقدامات پیگیرانه لازم را انجام داده و میدهد. موضوع دیگر این است که مطابق کنوانسیون OPRC چنانچه فردی در داخل بنادر ایجاد آلودگی کرد، میبایست ضمن جمعآوری این آلودگی هزینههای تحمیلی ناشی از آن را بپردازد.
صفایی افزود: خوشبختانه بنادر ایران در سطوح مختلف آمادگی مقابله با هر گونه آلودگی ناشی از کشتیها را دارند. کشتی نمیتواند آلودگی ایجاد کند و بدتر از آن محل آلودگی را ترک کند چرا که ما هم امکانات پایش عبور کشتیها را داریم و هم پایش آلودگی توسط پهپادها را. البته در بیشتر موارد، معمولا آلودگی حاصل از عملیات کشتیها قابل شناسایی است، مگر اینکه شبانه ایجاد شده باشد و شبانه هم کشتی محل را ترک کرده باشد. علی ای حال، تیمهای متخصص ما به طور مرتب نمونهبرداریهای لازم را از آبها انجام میدهند و در صورت تشخیص هر نوع آلودگی، ردگیری لازم صورت میگیرد و خسارات وارده به مراجع قضایی اعلام میشود تا ضمن صدور حکم قضایی، نسبت به جبران خسارات وارده اقدام شود.
همچنین مجید علینازی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در توضیحاتی تکمیلی در این رابطه به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در سالهای اخیر اقدامات لازم برای برخورد با تخلفات در این رابطه صورت گرفته و من این نوید را میدهم که بزرگترین شناور «دریاپاک» مقابله با آلودگی دریا که در خلیج فارس منحصر به فرد است، در ماه جاری به بهرهبرداری خواهد رسید و امیدواریم این اقدام حرکت جدیدی در راستای شناسایی و پایش هوایی و ماهوارهای آلودگی دریایی باشد.
وی افزود: ما با استفاده از یک سامانه یکپارچه هم از طریق هلیکوپتر و هم پهپاد، به صورت ۲۴ ساعته کار پایش را انجام میدهیم تا حافظ محیط زیست دریایی باشیم و امیدواریم با بهرهبرداری از شناور «دریاپاک» دیگر شاهد وقوع این قبیل آلودگیها و حرکت لکههای بزرگ نفتی به سواحلمان نباشیم. به علاوه در حوزه خارج کردن مغروقهها هم اقداماتی روی شناور اسلمی صورت گرفته تا بتوانیم این مغروقه را هم خارج کنیم.